Straż
Miejska w Milanówku została utworzona na podstawie Zarządzenia
nr 11/91 Burmistrza Miasta Milanówka z dnia 15 stycznia 1991
roku Pana Ryszarda Szadkowskiego. Początkowo Straż funkcjonowała w
strukturze Urzędu Miejskiego w Milanówku jako
referat, w którym zatrudnionych było 12 osób. Straż Miejska
w Milanówku jest jedną z najstarszych tego typu formacji w
Polsce.
Początkowo
– jak inne straże miejskie utworzone na początku lat 90-tych
działała w oparciu o niektóre przepisy Ustawy o Policji z
dnia 6.04.1990 r. W Rozdziale IV art. 24 określał zasady tworzenia
i funkcjonowania straży miejskich, a art. 23 upoważniał
prezydentów i burmistrzów miast do tworzenia w porozumieniu z
Ministrem Spraw Wewnętrznych - umundurowanych straży miejskich.
Taki
stan prawny trwał do 29 sierpnia 1997 roku, kiedy to weszła w życie
Ustawa o strażach gminnych (miejskich). Były to pierwsze
przepisy ustawowe regulujące szczegółowo zakres praw i obowiązków
strażników miejskich. Przepisy tej Ustawy do tej pory były
wielokrotnie nowelizowane, zmianom ulegał także zakres uprawnień i
obowiązków strażników miejskich.
Przez
23 lata funkcjonowania milanowskiej Straży była ona wspierana przez
kolejne władze samorządowe miasta Milanówka na czele z
Burmistrzami:
Panem
Ryszardem Szadkowskim – który brał
czynny udział w tworzeniu formacji Straży Miejskiej w Milanówku
i jej struktur.
Panem
Krzysztofem Markowskim – wspierającym
aktywnie naszą działalność w latach 1991 – 1998.
Panem
Jerzym Wysockim - od chwili objęcia
funkcji Burmistrza Miasta Milanówka w 1998 roku - nieprzerwanie do
chwili obecnej.
Art.
7 Ustawy o strażach gminnych określa kierującego formacją, przez
lata funkcjonowania zmieniali się komendanci jednostki:
Wojciech
Damm - pierwszy pełniący obowiązki
Komendanta Straży Miejskiej w Milanówku- od stycznia 1991 do
października 1991 roku
Stanisław
Trzciński
– 1991- 1998 rok
Tadeusz
Kozakiewicz –
p.o. komendanta 1998 r
Tadeusz
Pieniążek – 1999
- 2000
Andrzej
Cichocki –
p.o. Komendanta 2000
Karol
Łuczak -
2000 - 2007
Andrzej
Wacławek -
2008 – 2012
Bohdan
Okniński -
marzec 2013
W
2005 roku z inicjatywy i na wniosek Burmistrza pana Jerzego
Wysockiego rozpoczęła się realizacja systemu monitoringu
wizyjnego miasta. Pierwotnie - w miejscach najbardziej zagrożonych
przestępczością oraz naruszaniem porządku publicznego zostało
zainstalowanych 6 kamer (3 obrotowe i 3 stacjonarne). W latach
następnych, po kolejnych etapach rozbudowy system ten obecnie składa
się z 32 kamer - 14 obrotowych i 18 stacjonarnych.
Dotychczasowe
funkcjonowanie tego systemu uprawnia do stwierdzenia, że wpłynął
on znacznie na poprawę stanu bezpieczeństwa mieszkańców naszego
miasta. W miejscach, gdzie zainstalowane są kamery odnotowano spadek
przestępstw oraz wykroczeń, potwierdzają to również statystyki
policyjne.
W
związku z rozszerzeniem uprawnień strażników miejskich zwiększane
były również ich obowiązki. Po przejęciu przez Straż zadań
związanych z obsługą systemów monitoringów – obiektowego oraz
wizyjnego do 20 powiększony został stan etatowy.
W
2000 roku Uchwałą Nr 221/XXX/00 Rady Miasta Milanówka z dnia 21
listopada 2000 roku Straż Miejska została przekształcona w
jednostkę budżetową. Przenieśliśmy się również z dwóch
pomieszczeń przy ul. Fiderkiewicza 41 do wyremontowanego budynku
przy ul. Warszawskiej 32. W 2005 roku w budynku tym przeprowadzony
został generalny remont z adaptacją piętra.
Początkowo
dysponowaliśmy jednym samochodem służbowym – kolejno były to
Polonez, Daewoo Espero oraz Lanos. W chwili obecnej mamy do
dyspozycji dwa pojazdy typu furgon przystosowane do przewożenia osób
zatrzymanych: Fiata Doblo oraz VW Caddy co znacznie usprawnia naszą
działalność.
Od samego początku współpracujemy z referatami
Urzędu Miasta, jednostkami organizacyjnymi, Policją, instytucjami
społecznymi i osobami prywatnymi. W 1996 roku między
funkcjonariuszami Straży Miejskiej i Komisariatu Policji w Milanówku
nawiązana została współpraca – początkowo w formie pełnionych
wspólnie patroli w dni weekendowe, obecnie
patrole całodobowe
Od
2001 roku Straż Miejska we współpracy z dyrekcjami milanowskich
szkół podstawowych i gimnazjów oraz funkcjonariuszami Policji
corocznie organizuje dla dzieci i młodzieży szkolnej konkursy
propagujące bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego „Bądź
bezpieczny”. Wspólnie organizujemy również egzaminy uprawniające
do uzyskania karty rowerowej lub motorowerowej. Dotychczas odbyło
się 13 takich konkursów i egzaminów.
W ostatnich latach na terenie miasta nie odnotowano poważnych
zdarzeń drogowych zawinionych przez dzieci i młodzież szkolną
uczestniczącą w tych konkursach. Jeżeli, taki stan jest w jakimś
stopniu wynikiem również naszych w tym względzie działań –
znaczy to że cel nadrzędny bezpieczeństwo dzieci i młodzieży
został osiągnięty.
Uchwałą
Rady Miasta Milanówka z dnia 13.06.2006 roku ustalone zostały 2
strefy płatnego parkowania samochodów. Zaczęły one funkcjonować
od mają 2007 r. W kwietniu 2012 r. strefa płatnego parkowania
zwiększyła się o miejsca postojowe na ul. Warszawskiej, Krzywej i
Przeskok. Cała strefa obsługiwana jest obecnie przez sześć
parkometrów. Wszelkie czynności związane z obsługą i kontrolą
tych parkingów powierzone zostały Straży Miejskiej.
W
roku 2010 Straż Miejska wzbogaciła się o czytnik
czipów,
który jest wykorzystywany do identyfikacji bezpańskich zwierząt
znajdujących się na terenie. Drugi czytnik zakupiono na początku
2014 r. Zastosowanie czytnika przyczynia
się do szybkiego ustalenia właścicieli bezpańsko pozostawionych
zwierząt.
W maju 2013 r. po zakupie dwóch nowych rowerów i
odzieży dla strażników, powołano
patrole rowerowe. Poza efektem
ekologicznym patrole rowerowe szybciej niż patrol pieszy mogą się
przemieścić we wskazane miejsce i wjechać tam, gdzie nie dojedzie
samochód. Od października 2013 r. po odbyciu specjalistycznego
szkolenia oraz zakupie sprzętu do odławiania i przechowywania
wyłapanych zwierząt, rozpoczął działalność tzw. „Patrol
ekologiczny”. Na obecną chwilę główne jego obowiązki skupiają
się na odławianiu bezpańskich, porzuconych psów i kotów. Także
od października 2013 r. zintensyfikowano współpracę z miejscowymi
szkołami podstawowymi w zakresie
programów profilaktycznych, które są uzupełnieniem szkolnych
programów wychowawczych.